Saturday 4 June 2011

Program Pemantauan Kualiti Air Menggunakan Kaedah Bio-Indikator

Program ini dilaksanakan di peringkat kebangsaan oleh JPS Malaysia dan perlu dijayakan oleh semua negeri. Ia merupakan program berbentuk kajian lapangan di mana persampelan air diambil dan dibandingkan dengan penunjuk biologi yang telah ditetapkan dalam garis panduan. Dengan itu, tahap kualiti dapat ditentukan, dipantau dan langkah-langkah yang bersesuaian dapat diambil bagi memastikan pencemaran air sungai terkawal.

Aktiviti ini disertai oleh semua peringkat pegawai JPS. Seterusnya, pegawai-pegawai ini hendaklah menyebarkan atau mendedahkan kaedah ini kepada pihak sekolah terutamanya para pelajar melalui program-program seperti kempen "Cintailah Sungai Kita" di setiap negeri atau jajahan masing-masing. Malah, program ini juga haruslah dijalankan di peringkat mukim serta kampung-kampung bagi meningkatkan kesedaran di kalangan penduduk setempat mengenai kepentingan menjaga kualiti air sungai.

Melalui program-program seperti ini, pemantauan kualiti air dapat dijalankan dengan lebih berkesan. Selain itu, dengan adanya kerjasama antara pihak JPS dan pihak sekolah serta masyarakat setempat,kualiti air sungai dapat dinaikkan ke tahap yang lebih bersih. Malah, ia juga dapat mengeratkan hubungan di antara pihak JPS dan masyarakat setempat.

No comments:

Post a Comment